Varför du inte går ned i vikt

Det finns en rad anledningar varför vågen står still. Det känns så klart deprimerande när du anser att du arbetat hårt och vågen visar inte de resultat du hade förväntad dig. Vad kan du göra annorlunda?

Näringsbrist

En del som bantar tar bort för många viktiga ämnen från kosten och får näringsbrist eller saknar vissa viktiga ämnen. En sådan sak som att ta ett järntillskott kan vara lösningen. Järnbrist är vanligt hos kvinnor och leder till trötthet, frusenhet, sämre blodbild och huvudvärk. Ta också en multivitamin varje dag för att säkra att du får alla vitaminer. Var beredd på att det kan ta några veckor innan du börjar se en effekt.

Sötningsmedel

Studier har visat att personer som dricker lightläsk och sockerfri saft går ned långsammare och har svårare att kontrollera sockerberoendet än de som dricker vanlig läsk. Med lightläsk fortsätter du att utsätta kroppen för någon typ av socker, även om det inte påverkar insulinnivåerna påverkar det sockerberoendet och det är lättare att äta för mycket eller ta en kaka extra. När du förvirrar kroppen med sötningsmedel är det svårare för kroppen att reglera insulinnivåerna och du kan få sug och hungerkänslor fastän du inte behöver äta.

Överäter

För den som fastar eller tränar hårt är det lätt att äta för mycket. Eftersom du har varit duktig rättfärdigar du att det är okej att ta portion till. Efter ett hård träningspass kommer hungerkänslorna och du vräker i dig massor med nyttig mat. Men det är fortfarande kalorier i maten som du måste förbränna. Detsamma gäller om du fastnar enligt 5:2, du är duktig under dagarna du ska fasta men när du äter normalt unnar du dig något extra eftersom fastandet gick så bra. Men det hjälper dig inte att gå ned i vikt. Försök att föra en matdagbok om du tror att intaget kan vara problemet med att vikten står still.