Träning och återhämtning

Hård träning är tufft för musklerna och kroppen rent allmänt. Efter ett pass behöver därför kroppen tid att återhämta sig. Optimal träning handlar ofta om att just hitta balansen mellan träningen och återhämtningen. Tränar man för mycket ökar man risken för skador och tränar man för lite tappar man formen.

Att kunna tajma in nästa träningspass vid tillfället då återhämtningen väl har skett och därför säkerställa att träningen kan ge bra resultat är något man kallar för superkompensation och är något som elitidrottare strävar efter  att uppnå i sin träningsregim. Men då handlar det inte bara om träning och vila utan även näringstillförsel.

För nybörjare är dock inte superkompensation något man uppnår enkelt, eller överhuvudtaget i vissa fall. Innan man kan nå denna nivå gäller det att vara i god form och erfaren inom sin valda träningsform. Försöker man sig på att uppnå superkompensation utan rätt kunskap och insikter löper man större risk för överträning, vilket ju ha motsatt effekt till vad man vill komma åt.

Att få effektiv återhämtning bör vara varje nybörjares fokus och det är fortfarande inte det enklaste att definiera. Vi har i flera år vetat att återhämtningstiden beror inte bara på ett träningspass längd utan även intensiteten. Ju hårdare man tränar desto längre tid behöver alltså kroppen på sig för att återhämta sig helt. Och när man först börjar träna är det nog bättre att försöka vara på den säkra sidan när det kommer till återhämtningstid.

Det betyder dock inte att man inte kan göra något åt denna tid. Ett av de mest effektiva sätten man funnit att förbättra återhämtningstiden är faktiskt genom massage. Massage har många bra fördelar, men det är nog inte alla som vet att det faktiskt kan hjälpa en att komma tillbaka snabbare efter hård träning. Och medan massage är mest effektiv när en utbildad massös gör jobbet kan man även hjälpa sig själv med exempelvis en skumrulle och några enkla övningar.