Sund viktminskning

Att gå ner i vikt är i teorin ganska enkelt. Alla vet vi nog att det krävs att energiutgifterna är större än energiintäkterna per dag för att man ska minska i vikt. Att omvandla detta till praktiken är istället för många betydligt svårare.

ViktminskningTvå faktorer som är väldigt viktiga för all viktnedgång är träning och kost. Det gäller att äta en sund kost, som innehåller den kalorimängd man behöver för att gå ner i vikt. Viktigt är dock att man får i sig viktig vitaminer och mineraler och tillgodoser kroppen sitt behov för att man ska känna sig mätt. Det många gör fel när de försöker gå ner i vikt är att de drar ner kraftigt på kosten vilket resulterar i att de går städning hungriga. Detta fungerar under en period men när denne person når sin idealvikt och är nöjd brukar det bli så att denne faller tillbaka i sina gamla matvanor vilket resulterar i en viktuppgång igen. Det är viktigt att lägga om sin livsstil och ändra sin kost permanent. Då gäller det att hitta en sund kostplan som går att hålla under en lång tid, en kostplan som är sund för att få i sig den näring man behöver.

Träning är ett väldigt bra hjälpmedel för viktnedgång. Genom att kontinuerligt träna gör du av med fler kalorier och får även en ökad muskelmassa vilket ger dig en ökad förbränning och en sundare kropp. Träning är också bra för vårt välmående och hälsa i övrigt och en rekommendation är att träna 3 gånger i veckan á 30 minuter. Träningen ska då vara så pass jobbig att man får en ökad puls och blir svettig. Långa promenader i lågt tempo räknas inte.

För att nå en sund och långvarig idealvikt krävs det en livsstilsförändring. Det krävs hårt jobb och många hinder.