Styrketräning och viktnedgång

När man talar om bra träning för viktnedgång är det många som först tänker på löpning, cykling eller andra former av konditionsträning. Men ett bättre sätt kan faktiskt vara att välja styrketräning. Under förutsättningen att man även drar ned på kaloriintaget.

Att räkna kalorier kan mycket väl vara ett av de mest hälsosamma sätten att gå ned i vikt. Det är dock inte det snabbaste, men snabb viktnedgång kommer alltid med risker av ett slag eller annat.

På ett underskott av kalorier kommer det vara mer eller mindre omöjligt att bygga upp muskler. Och det är väl vad styrketräning går ut på? Både ja och nej. Styrketräning är absolut sättet vi bygger större och starkare muskler, men styrketräning har också en effekt på vår ämnesomsättning.

Genom kombinationen av styrketräning och kaloriräkning uppmanar man kroppen att hålla uppe ämnesomsättning trots att den ligger på ett kaloriunderskott. Det bidrar dessutom till en lägre förlust av muskelmassa.

Att gå ned i vikt är egentligen inte den bästa beskrivningen av målet man är ute efter. Att förbränna fett är mer sant att säga att folk är ute efter att göra. Och denna metod riktar sig specifik till de som har denna målsättning. Vikten som vågen anger har inte lika stor betydelse när man kan titta sig i spegeln och tycka att man ser både smal och hälsosam ut.

Styrketräning är något många går på gymmet för att träna. Men i detta syfte klarar man sig ofta bra med bara enkla redskap i kombination med övningar där kroppen agerar som motvikt. Att träna två eller tre gånger i veckan kan vara allt som behövs för att kunna se resultat på sikt. Och det kommer vara mycket mer hälsosamt än att se sig själv rasa i vikt med någon extrem diet eller liknande.