Promenera

Att röra på sig är lika viktigt för hälsan som att äta bra och andas ren luft. Vi är inte gjorde för att sitta hela dagarna framför en dator eller teve. 

Om du ska försöka bryta din ovana, så ska du alltid investera i ett par riktigt bra dojor som håller i mer än en säsong och som du känner dig bekväm i. Ingenting förstör en promenad så mycket som osköna skor.

Börja med lugna och korta promenader tre gånger i veckan. Du behöver inte anstränga dig för mycket. Det är lätt hänt att man tar ut sig för mycket i början och därmed tappar suget när man måste ligga hemma med träningsvärk i tre dagar. De här nya rutiner ska ändra ditt liv så det är helt okej, och rekommenderat, att skynda långsamt.

Om du inte känner något jättestort flås eller får värk av promenaderna, kan du trappa upp och gå lite längre eller byta till en lite svårare terräng. Istället för att gå runt grannskapet kan du kanske ta dig ut i skogen eller hitta en runda i området med en eller två uppförs- och nedförsbackar.

Fortsätt i den här takten och öka på längd och snabbhet varannan vecka eller så, det beror alltid på vad du känner dig bekväm med och klarar av. Efter en månads promenader kommer dina leder och muskler har stärkt sig och eventuella smärtor börjar släppa. Flåset bli fort bättre och arbeta gärna mycket med armarna när du går så tränar du dem med.

För många räcker det faktiskt att promenera regelbundet för att hålla sig frisk och kry långt upp i åldern. Vill man däremot bli starkare och gå ned i vikt måste man lägga på lite styrketräning och byta rutiner ganska ofta så inte kroppen blir van vid en viss sorts belastning.

Det är alltid jobbigast i början, det har nog de flesta upplevt, men detta är även den viktigaste tiden. I början handlar det mycket om att skaffa sig nya rutiner  och vanor, när man etablerat dessa är det betydligt enklare att ta sig för aktiviteterna igen. Till slut kommer man till och med märka hur det börjar krypa i benen om man missar promenaden vid mer än ett tillfälle.

Men tills man kommit till detta skede är det mer eller mindre bara att bita ihop och arbeta på, det finns inga genvägar till att snabbare komma över de första hindren. Men som lite hjälp på traven kan man alltid skaffa sig en stegräknare till mobilen, då kan man sätta ett tydligt mål att nå varje dag.