Öka prestationsförmågan och bränn mer kalorier

Det finns många sätt att öka sin prestationsförmåga. Ett är det gamla klassiska Björn Borg-sättet – att öva upp sin förmåga i en särskild sport genom att helt enkelt…öva, och öva, och öva och öva. I Borgs fall gick detta ut på att stå med ett racket och en boll och slå mot sin garageport dag ut och dag in (så lyder legenden, i alla fall).

en grupp tjejer efter träning

Vattenmelon håller vätskebalansen

Det finns även lite mer alternativa sätt att höja sin prestationsförmåga, och gå ned i vikt på kuppen. Vattenmelon, exempelvis, kan faktiskt göra dig till en bättre atlet. I vattenmelonen finns en särskild aminosyra som kallas citrullin. Denna aminosyra hjälper kroppen att få bort mjölksyra från musklerna. Just vattenmelon är lite av en superfrukt – den hjälper dig hålla vikten enligt experiment på möss, och är uppenbarligen ett bra sätt att hålla vätskebalansen i kroppen, enligt Aftonbladet wellness.

Orka träna längre och bättre med stödstrumpor

Stödstrumpa är inte ett ord man direkt förknippar med idrott. Men faktum är att stödstrumpor har börjat användas mycket av alla möjliga sorters atleter. Varför? De underlättar blodcirkulationen i benen och ger mer kraft och stabilitet åt musklerna så att du orkar träna längre. På Internet finns ett brett utbud av stödstrumpor. Bär dem vid sportaktivitet eller låt dem jobba med benmusklerna en vanlig vardag om du står eller går mycket. Det blir som ett litet miniträningspass.

Om du äter rätt och använder bra redskap och träningsutrustning så kan du också orka längre. Det innebär mer tid att bränna kalorier på, och mer välmående till både kropp och själ.