Kost- och motionsrutiner

Något som generellt sett är viktigt i vår vardag är att ha bra rutiner så att vardagen ska flyta på och fungera som vi vill. Två av dessa rutiner som är viktiga för vårt välmående är kost- och motionsrutinerna.
Motion
Dessa rutiner är viktiga även om du inte är ute efter att gå ner i vikt, då det är två faktorer som påverkar vår hälsa och mående i hög grad, det är viktiga byggstenar för vår hälsa. Att äta mångsidigt och på regelbundna tider har definitivt ett samband med god hälsa och välmående. Dessutom så är ju kropp och hjärna beroende av energi, vilket gör att kosten extra viktig när man inte mår bra.

Det problematiska med detta är dock att ens aptit och matvanor brukar som regel påverkas negativt när man mår dåligt. Rent fysiologiskt så blir det endera minskad eller ökad matlust, men det är snarare vilja och ork att laga mat – och vilken typ av mat, som brukar påverkas. Orkar man inte, ja då är det lätt att det blir en sämre kost rent näringsmässigt. Det är därför viktigt att försöka hålla kvar sina goda matrutiner även om man inte mår prima.

Motionen är också viktig för vårt mående, och definitivt också om vi vill gå ner i vikt eller motsvarande. Att ha rutin på motionen är ett bra sätt att försäkra sig om ett bättre mående. För även om man avskyr motion och tycker att det är tråkigt, så är det ett faktum att vi mår bättra av att göra det. Av den anledningen så rekommenderas alltid fysisk aktivitet till de som mår dåligt, dels för att kropp och hjärna får en stunds distraktion från tillvaron och dels så utsöndrar kroppen bland annat belöningshormonet endorfin, som gör att vi mår bra.

Att få rutin på sin motion är därför viktigt. Många kan nog tycka att motion är en pina, och därför är det viktigt att man får rutin på det, så att det sker nästan per automatik, istället för att man utan problem kan hoppa över den.