Konditionsträning

Du vet det säkert att konditionsträning är bra för dig. Men vad är det egentligen som gör konditionsträning så bra? Och hur tränar du din kondition på ett sådant effektivt sätt som möjligt? Det kan vara svårt för nybörjare att komma igång om du inte har tränat förut.

Det bästa är att bara starta. Har du aldrig tränat förut kan du börja med korta promenader i bekväm takt. Märker du efter ett par veckor att promenaderna inte är något match för dig? Börja då småjogga, varva joggningen med att promenera. Det ger dig mer än bara god kondition att komma ut på löpspåret. Du mår bättre, ser bättre ut och får starkare hjärta och lungor.

55969-man-jogging

Vill du inte träna ute?

Vill du inte träna ute finns det många bekväma sätt du kan träna din kondition på inomhus. Antingen kan du köpa ett gymkort vilket ger till tillgång till gymmets alla löpband, roddmaskiner och i vissa fall simbassänger. Men det kan vara dyrt och ibland finns inte tiden att åka iväg till ett gym. Då kan du införskaffa ett löpband. Ett löpband är ett smart sätt att börja sin träning på. Då kan du ställa in i vilken hastighet du vill promenera, jogga, eller springa i. Du kan också enkelt ställa upp det framför TV:n och se på ditt favoritprogram medan du rör på dig. Efter bara ett par veckor på löpbandet kommer du att känna hur du har blivit allt starkare, hur du har fått mer ork och att du inte känner dig stressad lika enkelt.

Börja redan idag

Se till att börja redan idag. Du bestämmer när och hur du vill träna och det finns inget som stoppar dig förutom dig själv. Mota bort alla dåliga tankar om varför du inte ska börja träna idag – gör det bara! Du behöver bara träna ett par gånger innan du inser hur värdefull träningen är för dig. Det finns inga ursäkter.