Dieter

Genom tiderna har vi alla försökt hitta genvägar. Ibland av hälsoskäl, på grund av tidsbrist (väntande bröllop, kanske?), eller för att vi är lite lat så vill vi få en kickstart på vår viktnedgång. Det finns tusentals dieter där ute. Vi kan lista några stycken som varit populära under de senaste åren. 

  • Olika dieterAtkins  – principen är att äta mycket fett och lite kolhydrater. Fettet håller dig mätt och ställer om matsmältningen så du går ned i vikt
  • GI-metoden – Här ska man äta långsamma kolhydrater och utesluta enkla sockerarter. Detta är en metod man kan äta efter under en lång period.
  • Viktväktarna – varje ingrediens i en maträtt eller vara får ett poängvärde. Du vägs in i klubben och får en siffra: det är max antal viktväktarpoäng du får äta under dagen. Till detta tillkommer ett träningsschema och ofta gruppträffar.
  • Cambridge – en pulver diet där du byter ut alla måltider mot pulver som blandas med vatten. Du får i dig all nödvändiga ämnen men utan onödiga kalorier. Innebär väldigt snabb viktnedgång men svårt att äta rätt efteråt och man måste klara av att gå hungrig ett tag (efter ungefär en vecka blir du piggare och mättare av pulvret).
  • LCHF – Low carb, high fat. En annan version av Atkinsdiet som var populär för något år sedan. Här ska du äta lite eller inga kolhydrater men mycket fett. Visat positivt resultat för diabetiker som fått bättre blodsocker.
  • 5:2-dieten – du får äta normalt (men inte om normalt är mycket skräpmat och liknande) under fem dagar i veckan. De två andra reducerar du kaloriintag ordentligt och äter bara runt 5-600 kalorier under hela dagen. Eftersom du bara behöver offra dina matvanor under två dagar är det större chans att du orkar hålla ut med dieten längre.