Cykla dig i form

shutterstock_264488528

Att cykla är jättebra av flera anledningar. Först och främst är cykling bra för kroppen, eftersom du tränar både kondition och styrka. Du kan dessutom cykla ganska långt eftersom nedförsbackar låter dig återhämta dig en stund. Många har möjlighet att cykla till jobbet, något som är praktiskt eftersom du då avverkar dagens motionspass. Om du har problem med rygg eller knän är cykling också ett bra val, eftersom cykelrörelsen är mjukare för lederna än exempelvis löpning. Om du har flera växlar på cykeln kan du enkelt justera hur tufft det ska vara.

Du kan även gå ner i vikt genom att cykla, om det är vad du är ute efter. Hur mycket beror på hur mycket du cyklar, hur tungt motstånd du cyklar med och vilken kost du håller. Det är svårt att säga exakt hur många kalorier du gör av med på cykeln, men på ett ungefär förbränner en kvinna 360 kalorier i timmen om hon cyklar i ett normalhögt tempo. En man kan förbränna ungefär 450 kalorier. Ser du till att göra växlingen lite trögare kommer du förbränna mer.

För att cyklingen ska vara bekväm gäller att hitta en cykel som passar dig och terrängen. En BMX-cykel är väldigt mångsidig och är rolig att göra trick och freestyleåkning med.

Spara tid genom cykling

Många av oss kommer gärna med ursäkter för varför vi inte kan träna, både inför oss själva och för andra. Kanske har du tänkt att du inte har tid, eller “det är ju dåligt väder idag”? Men vad gäller att uppnå eller hålla en sund vikt fungerar sådana undanflykter såklart inte, för det finns inga bra ursäkter när det kommer till den egna hälsan. Det bästa med cykling är dock att du faktiskt sparar tid. Visst tar det längre tid att cykla till jobbet än att ta bilen, men samtidigt har du ju redan utfört dagens träning när du kommer till jobbet. Du behöver alltså inte tänka på ett träningspass när du väl kommit hem. Förutom just cykling finns många andra bra konditionssporter:

  • Löpning
  • Dans
  • Simning, exempelvis crawl
  • Lagsporter, som fotboll