Gå ned i vikt snabbt

Gå ned i vikt är något som nog många av oss försökt oss på någon gång i livet med olika resultat. De flesta som vill gå ned i vikt vill som bekant göra detta snabbt.

Detta är något som faktiskt inte är helt omöjligt om man verkligen är villig att kämpa och arbeta hårt. Titta bara på TV-programmet ”Biggest Loser” där deltagaren lyckas gå ner tiotals kilo på bara några veckor.

MotionGrundfundamenten i en snabb viktnedgång är att äta rätt och röra på sig. Egentligen handlar det bara om att göra av med mer energi än vad man tar in, hur enkelt som helst. I teori är det väldigt enkelt men vetenskapen säger att vår hjärna älskar socker och älskar rutiner. Har jag som rutin att äta sockerkaka på kvällen och inte röra mig mer än att gå ut med soporna, kommer jag att få kämpa för att ställa om hjärnan till nya rutiner. Men det går! Du behöver bara ge dig tusan på att det ska gå!

Energikrävande aktiviteter som till exempel löpning, promenader och simning är något man bör ägna sig åt om man vill gå ner snabbt samtidigt som man också äter nyttigt, håller portionerna små och skippar fet mat, kakor, godis, läsk och dylikt. Det onyttiga brukar gå att skippa, det är bara de första myskvällarna som man kommer att sakna chipspåsen. Sedan hittar man substitut eller bara tillfredsställelse i att man inte är onyttig längre.

Det är lättare att gå ner i vikt om man inte känner att man offrat för mycket. Därför är det bra att ha en dag när man fuskar lite. Man ska inte sitta och trycka i sig en hel tårta och två chipspåsar, men kanske får äta lite fetare mat eller lite smågodis. Tillåt dig själv att unna dig nån gång då och då. Annars är risken större att du förlorar kampen och hamnar i soffan igen.